Johannespassie

Scenisch- dramatische uitvoering op groot scherm

met muziek van Johan Sebastiaan Bach en regie door Calixto Bieito

De johannespassie als opera in Schoten

Op woensdag 22 maart wordt Bachs Johannespassie in een scenisch-dramatische versie  vertoond  in het Rozenkransheem,  14 uur (tot 16.30 u)    en  20 uur. (tot 22.30 u. )

Om organisatorische redenen: graag vooraf inschrijven via karel.sysmans@telenet.be of 03/652.06.19. ( Vermeld het aantal personen en uur van voorstelling aub )

5 Schotenaren doen hun zegje over deze bijzondere en boeiende uitvoering:

– een vrouw (80-er):  Mooie muzikale uitvoering , orkest, solisten en koor doen het zeer voortreffelijk. De scenische vormgeving is nogal raar: je vraagt je af: wat staan die mensen daar allemaal te doen?  Wat betekent dit allemaal?  

– een man (70-er):  Deze uitvoering  van de J.P. vanuit de Parijse opera rijkt een reeks suggestieve beelden en allegorische taferelen aan, waar je zelf betekenis kunt aan geven. Ik kreeg er meer daneens kippenvel van. Ergverijkend.

– een vrouw (60-er): de Johannespassie is een verhaal dat ieder mens uitdaagt tot zelfreflectie, tot zichzelf vinden in relatie tot een ander, een verhaal van hoop. Het is mijn favoriete passie van Bach, omdat ze zo optimistisch klinkt, en de samenwerking van professionele solisten en een koor van amateurs in deze versie  is bijzonder geslaagd.

-man (50-er):  Ik hou niet zo van Bach, noch van vocale muziek, noch van opera en ook niet van religie , maar deze uitvoering kwam echt wel goed bij me binnen.

– vrouw ( 40-er): muzikaal zeer mooie uitvoering. Een bijzonder sterke ‘verteller’ – evangelist.          Deze JP is een  (niet-klassieke ) moderne interpretatie van het bijbelverhaal (dat je niet letterlijk moet nemen) .De productie levert een zeer humaan verhaal  van de zoektocht van mensen, gelovig of niet gelovig . Op confronterende wijze nodigt ze uit , daagt ze uit tot reflectie.

Een verpletterende Johannespassie ( J.S. Bach ) , gedramatiseerd oratorium

Een monumentaal fresco van de reis van het leven naar verlossing.

Deze Johannespassie, uitgevoerd in Parijs in mei 2021  ( volop corona-periode !) vertelt het verhaal van een anoniem vrouwelijk personage ( sopraan ).

Ze belichaamt de gekwetste, de lijdende, de geketende, onvrije, verworpen, gediscrimineerde mens; de (in zich zelf) gevangene en zondige mens, die hongert naar bevrijding en verlossing… en de ware liefde ervaart in de persoon van Jezus. En wees er maar zeker van: de liefde is wederzijds.

De Spaanse (ongelovige) regisseur, Calixto Bieito, vaak betiteld als ” l’ enfant terrible van de Europese operascène “, bekommert zich niet in de religieuze dimensie van Bachs muziek.            Hij maakt van de Johannespassie heel fysiek, suggestief beeldend theater, en staat voor sterke confrontaties met het publiek. Deze regisseur is een ‘mensen-verteller’, die diep in de ziel peilt en naar boven haalt wat we liever verdringen en soms liever niet willen weten. Het passieverhaal  – we vergeten dat soms – is in wezen een gruwelijk verhaal.

Bieito schuwt de controverse niet. Hij brengt (modern) theater dat steevast onder de huid kruipt.

De koren  ( gezongen door amateurs )  die de hartstochten en de twijfels van de gelovigen uitdrukken, ( o.a. in de koralen )  óf de woede van het volk,  vormen de kern van het verhaal.

Met Bachs muziek en Bieto’s regie herontdekken we de kwetsbaarheid, de  tedere schoonheid en de wreedheid  van mensen in Jezus’ tijd  (èn in onze tijd  )

Bachs JOHANNESPASSIE in Schoten: ANDERS DAN ANDERS

Parochies Schoten  nodigen u uit op de film-voorstelling op groot scherm van Bachs Johannespassie .

Dit prachtige (statische) oratorium wordt hier uitgevoerd (vanuit de Parijse opera )  in een dynamische dramatische versie in een (moderne) regie van de rebelse en ongelovige theatermaker Calixto Bieito.

Het resultaat is een soort ‘seculiere liturgie’ , een zeer humaan verhaal.
Het geeft een  seculiere ( wereldse ) ( maar respectvolle)  kijk op een religieus  of bijbels gegeven, en dat stemt zowel gelovige als ongelovige mensen tot nadenken.

Dat kan ons in deze 40-dagentijd op weg naar Pasen best even wakker schudden.

Het eerste deel gaat over het verraad van Judas en de verloochening van Petrus. Het tweede deel presenteert de persoonlijke ontmoeting met Pilatus. We kennen het verhaal haast uit het hoofd..

Maar de inleving in deze johannespassie vraagt wel enige bereidheid afstand te nemen van de gekende lijdensverhaal-interpretaties.  Ook al kunnen sommige scènes misschien wat moeilijker te plaatsen zijn, blijft het geheel meeslepend en indrukwekkend .

Je aanwezigheid op de voorstelling van deze JP  maakt  dat jij als gewone mens, op één of andere manier deel gaat uit maken van een buitengewoon verhaal.