1ste Communie

De eerste communie behoort, samen met het doopsel en het vormsel, tot de initiatiesacramenten.
De eerste communie is de eerste keer dat een kind de communie ontvangt (het Lichaam van Christus) en zo volledig deelneemt aan de eucharistieviering.
Door een kind zijn eerste communie te laten doen, kies je als ouder dat je je kind verder willen laten groeien in het christelijk geloof. Zo leren kinderen kennis maken met de gelovige gemeenschap, die wekelijks samen komt rond Jezus. Daarvoor werd reeds gekozen toen jouw kind gedoopt werd.
De gemeenschap met Jezus wordt juist duidelijk in het breken en het delen van het brood en de wijn. Dit betekent iets voor het leven van allen die eraan deelnemen. Daardoor groeit er een verbondenheid met Jezus en elkaar. Door samen aan tafel te gaan proberen christenen solidair te leven als Jezus.

De voorbereiding of catechese
Ieder jaar ervaren wij hoe bijzonder het is voor een kind van zeven of acht jaar om voor het eerst volledig deel te nemen aan de eucharistie. Om dit gebeuren te begrijpen en een plaats te kunnen geven op zo’n jonge leeftijd bieden we vanuit de parochies catechese aan. Tijdens deze momenten leren de eerste communicanten allerlei zaken. Ze maken allereerst kennis met de parochie en elkaar, het kerkgebouw, Jezus als figuur, wat de Eucharistie is en hoe hij of zij hierin zal participeren. Als ouder draag je een grote verantwoordelijkheid om naast onze catechisten de kinderen te begeleiden naar dat bijzonder moment.

Ouderavond en inschrijving

Wil je je kind graag inschrijven of zit je met vragen? Wil je wat meer informatie of alvast andere ouders ontmoeten van onze communicanten?
We organiseren per parochie ouderavonden waar iedereen welkom is!
(juiste data volgen)

Kalender Eerste Communie per parochie