Nieuw parochiecafé Hof Van h’Eden

Na een jaar vol verbouwingen, schilder- en omgevingswerken is het nieuwe project in de parochie Sint Cordula klaar voor de grote opening. De laatste verbouwingen zijn bijna achter de rug en de inrichting is volop bezig.

↓↓↓TIPS ZIE ONDERAAN↓↓↓

Verloop van het proces

• December 2022 wordt op de pkg (plaatselijke kerngroep) voorgesteld om deze locatie in te richten voor de gemeenschap
  • Januari 2023 bouwoverleg met de trekkers ‘Project Community’
  • Maart 2023 voorbereidende werken (werfinrichting, opruimwerken…)
  • Mei-november 2023 uitvoering van de werken door vele vrijwilligers + elektriciteitswerken door Sint Jozef Instituut
  • December- februari 2023-24 inrichting en omgevingswerken door vrijwilligers en BuSO Kristus Koning
  • April 2024 officiële opening van ‘Hof Van h’Eden’

Namens de gemeenschap willen we een speciaal woordje van dank uiten voor de trekkers van deze projectgroep; Robbe De Knop, Pascal Humblet en Hans Fransen. Daarnaast ook aan de vrijwilligers Laura en Alvi om te helpen bij de vele werken.

De naam van het project blijft voorlopig nog even geheim tot aan de officiële opening in april. Er zullen vanaf dan verschillende activiteiten doorheen het jaar plaatsvinden op deze unieke locatie middenin het groen en vooral middenin het centrum van Schoten…

TIPS om de locatie te bepalen

• 12/2023 De locatie werd vroeger gebruikt als opslagplaats voor allerhande zaken waar men snel aan moest kunnen.
  • 01/2024 De locatie ligt verstopt in het groen en wordt omringd door grote leeftijden
  • 02/2024 Dit gebouw werd vroeger gebruikt als bakhuis (toen ‘Bakhuys’)
  • 03/2024 Het gebouw ligt op een steenworp van de kerk Cordula
  • 04/2024 De officiële opening van Hof Van h’Eden is een feit in de tuin van de pastorie Sint Cordula

2 gedachten over “Nieuw parochiecafé Hof Van h’Eden

1. ‘Backhuys’ is Middelnederlands en duidt dus op een oud verleden. Dit is trouwens ook te merken aan de merkwaardige kelder, waar nog een grote gemetselde pekelkuip is te zien. In de 19de eeuw en nog tijdens het interbellum werd vlees gepekeld, want er bestonden nog geen ijskasten. Enkel de kasteelheren bezaten een ijskelder. De pekelkuip van de pastorie is uitzonderlijk groot, daar kan ineens een heel varken in gepekeld worden.